Deliberate practice

På podradion har jag vid flera tillfällen nu nämnt ett inlägg från Cal Newports blog om hur man forskade på musiker (violinister) och skillnaden på hur experterna tränade gentemot som var på medelenivå (studien gjordes i Berlin).

Kort sagt var poängen med artikeln att peka på några viktiga slutsater:

  • De medelmåttiga musikerna spelade lika många timmar som experterna.
  • Men de spenderade bara en tredjedel så många timmar på avsiktlig träning.
  • Eftersom de spred ut sitt arbete över dagen, blev deras livssituation mer stressad.

För mig var detta otroligt intressant läsning, eftersom jag är mycket intresserad av att lära mig mer om hur jag metodiskt kan bli bättre på vad jag gör.*01 Men, vad är då ”avsiktlig träning”?

För snart ett år sedan fick jag nys om Malcom Gladwells slutsats att man behöver lägga 10.000 timmar på något för att bli expert på det. Jag använde det till och med i en predikan, som illustration för att det som spelar roll för oss och som vi verkligen vill vara bra på, det måste vi lägga tid på. Likaså kan vi enkelt ta reda på vad som är viktigt i våra liv, genom att gå ”bakvägen”, alltså titta på var vi lägger våra timmar.

Vad Cal Newport lyfter fram, i en annan artikel, är något som rimligen är rätt självklart för de flesta av oss (i alla fall i tanken), nämligen att det inte bara handlar om antal timmar utan om att lägga timmarna på rätt sak, så som i Berlinstudien. Både denna studie och själva termen ”avsiktlig träning” (deliberate practice), kommer från den svenska professorn i pyskologi, Anders Ericsson.

Ericsson skriver:

Most individuals who start as active professionals or as beginners in a domain change their behavior and increase their performance for a limited time until they reach an acceptable level. Beyond this point, however, further improvements appear to be unpredictable and the number of years of work and leisure experience in a domain is a poor predictor of attained performance (Ericsson & Lehmann, 1996). Hence, continued improvements (changes) in achievement are not automatic consequences of more experience and in those domains where performance consistently increases aspiring experts seek out particular kinds of experience, that is deliberate practice (Ericsson, Krampe & Tesch-Römer, 1993)–activities designed, typically by a teacher, for the sole purpose of effectively improving specific aspects of an individual’s performance.

Detta är egentligen föga förvånande, och det är skälet (tycker jag) till att det inte är självklart att man bara för att man har X antal års erfarenhet inom något med nödvändighet är mer ”expert” än någon som är yngre. Det relevanta är vad man lägger sin tid på, inte bara att man har lagt mycket tid på något. Och detta lyser så klart genom i det arbete man gör.

Själv har jag ännu inte så många års erfarenhet av att vara präst*02, men jag vill helst inte efter 20 år som präst titta tillbaka och konstatera att jag inte utveklats nämnvärt på, låt oss säga, de senaste 10 åren. Därför tycker jag att detta är oerhört intressant läsning.

Cal Newport tar fasta på en sammanställning om vad avsiktlig träning innebär, från Geoff Colvin, och gör den till sin egen:

  1. It’s designed to improve performance. “The essence of deliberate practice is continually stretching an individual just beyond his or her current abilities. That may sound obvious, but most of us don’t do it in the activities we think of as practice.”
  2. It’s repeated a lot. “High repetition is the most important difference between deliberate practice of a task and performing the task for real, when it counts.”
  3. Feedback on results is continuously available. “You may think that your rehearsal of a job interview was flawless, but your opinion isn’t what counts.”
  4. It’s highly demanding mentally. “Deliberate practice is above all an effort of focus and concentration. That is what makes it ‘deliberate,’ as distinct from the mindless playing of scales or hitting of tennis balls that most people engage in.”
  5. It’s hard. “Doing things we know how to do well is enjoyable, and that’s exactly the opposite of what deliberate practice demands.”
  6. It requires (good) goals. “The best performers set goals that are not about the outcome but rather about the process of reaching the outcome.”

Men hur omsätter vi detta i praktiken?

Newport skriver om det i sin blogg, vad det kan innebära för en teoretisk datorforskare som han själv är, naturligtvis är det svårt att översätta exemplet direkt till andra områden. Men med lite fantasi kan vi nog komma på områden i våra arbetsliv där vi kan arbeta medvetet med att förbättras över längre tid. Och inte minst, kanske det redan finns sådant vi har i åtanke eftersom vi intresserar oss för detta ämne!

Fotnoter

  1. Man kanske inte tänker sig att en präst behöver/kan arbeta metodiskt för att bli bättre på det han/hon gör, t.ex. att lyssna. Men så är det, till och med lyssnande kräver träning och metodik.
  2. Jag prästvigdes sommaren 2008, samtidigt och i samma gudstjänst som Mattias.

Publicerat av David 19 december 2011 • KortlänkLägg till på Instapaper • Dela på TwitterReagera på artikeln

vision

Världen innehåller enorma möjligheter för de flesta av oss. Men i möjligheterna ligger en dubbelhet. Hur vi hanterar friheten att själva råda över vår tid och uppmärksamhet avgör vilka vi är. Kanske är det mer tydligt än någonsin i vår tid? Teoknologi vill vara ett samtal kring frågor i skärningspunkten mellan möjligheterna och verkligheten; ärligt, öppet och roligt. Eftersom vi är både präster och nördar är det naturligt att samtalet ofta tar sin utgångspunkt både i kyrkans värld och prylarnas.

info

Teoknologi är kodat i Espresso, bygger på Wordpress och hostas av Surftown. Studio Sans har designat och producerat hemsidan, som är responsiv och har experimentellt stöd för HTML5 och CSS3. Vi gillar webbläsarna Safari och Chrome. Alla inlägg är licensierade med Creative Commons licens BY-ND. Licensen innebär att du gärna får dela med dig av vad vi gör, så länge du berättar varifrån det kommer och inte bearbetar det på något sätt.

rss

I det här flödet finns allt innehåll; avsnitt, artiklar och länkar. Om du inte vill prenumerera på länkarna kan du användadet här flödet. Du kan prenumerera på avsnitten separat i iTunes eller här.